You are here: Home / audio / Media, give us more space and freedom in creativity.
Media, give us more space and freedom in creativity.

Media, give us more space and freedom in creativity.

Záujmy mediálnej agentúry povýšené nad ciele klienta, alebo ako to bolo so šírením poplašnej správy v skutočnosti?

Na začiatku bola informácia: Automobilová značka SEAT (skupina Porsche Slovakia) sa tento rok bratislavského autosalónu nezúčastní.

Showroomový alebo radšej autosalónový bonus?

Vieme ako to v rádiách počas autosalónu znie. V každom reklamnom bloku sa pletie showroomový, autosalónový alebo inak špeciálny bonus aktuálny počas autosalónu. Prípadne havarijné a povinné zmluvné poistenie zdarma od Peugeot, Škoda, alebo od Citroen? Neviem, nepamätám sa. Pretlak navzájom veľmi podobných spotov, nasadených v rovnakom a veľmi krátkom časovom období mi spôsobuje chaos v priraďovaní jednotlivých spotov a benefitov k značkám.

Aj preto požiadal SEAT agentúru Lowe GGK, aby vytvorila rozhlasový spot, ktorý bude aspoň natoľko kreatívny, aby zaujal. Aby vynikol spomedzi bezfarebnej masy rozhlasových spotov a čítaných oznamov bez príbehu.

Cieľom spotu bolo pozvať ľudí do showroomov SEAT. Tak vznikol spravodajsky znejúci spot oznamujúci zmenu miesta konania autosalónu. Agentúra sa usilovala spraviť spot pokiaľ možno čo najviac autentický. Dokonca si v ňom zahrali skutočný moderátori spravodajskej televízie (a áno, nájde sa televízia, ktorá podobné aktivity svojim moderátorom nezakazuje). Spot bol natoľko autentický, že Fun Rádio ho odmietlo odvysielať. Prvotné vysvetlenie?

Šírenie poplašnej správy!

Rádio Expres a Rádio Anténa s jeho uvedením problém nemali. Neskôr sa k týmto rádiám pridala aj Viva. Spot si môžete vypočuť tu:

Ako vraví zákon…

Podľa Zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii sa nesmie:

  1. obsahom zasahovať do ľudskej dôstojnosti a základných práv a slobôd iných;
  2. propagovať násilie a podnecovať nenávisť;
  3. znevažovať alebo hanobiť na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine.
  4. propagovať vojnu alebo opisovať kruté, neľudské konanie spôsobom, ktorý je ich nevhodným zľahčovaním, ospravedlňovaním alebo schvaľovaním;
  5. zobrazovať scény reálneho násilia;
  6. propagovať alkoholizmus, fajčenie, užívanie omamných látok, jedov;
  7. zobrazovať maloletých, ktorí sú vystavovaní fyzickému alebo psychickému utrpeniu;
  8. zobrazovať detskú pornografiu alebo pornografiu obsahujúcu patologické sexuálne praktiky.

Vysielateľ je povinný zabezpečiť, aby sa nevysielali programy alebo iné zložky programovej služby (sem patrí aj rozhlasový spot), ktoré môžu narušiť fyzický, psychický alebo morálny vývin maloletých.

Podľa Zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii právo na opravu vzniká, ak bol vo vysielaní odvysielaný nepravdivý alebo pravdu skresľujúci údaj o právnickej osobe alebo o fyzickej osobe, ktorú možno na základe tohto údaja presne určiť. Táto osoba môže požadovať odvysielanie opravy bezplatne. Vysielateľ je povinný na žiadosť opravu uverejniť.

Predpokladajme, že sa v spote ako právnická osoba zbadala Incheba. Hoci mám ďaleko od právneho vzdelania, nemyslím si, že je v tomto prípade možné presne určiť o akú právnickú osobu ide. Prosím, vypočujte si spot znovu. Nikde sa nespomína že ide o “bratislavský” autosalón. Už vôbec nie, že ide o autosalón v Inchebe a pod. Okrem toho, bežne zaužívaným synonymom pre “showroom” je “autosalón”.

Reklamná nadsázka

Od reklamy v zásade nie je možné požadovať, aby podávala objektívne, vyčerpávajúce a úplne informácie o ponúkaných produktoch a službách. To by už nebola reklama, ale vedecký popis, návod k obsluhe a pod. Do úvahy teraz prichádza zhodnotenie, či skutočne ide o skresľujúcu, zavádzajúcu reklamu.

Neprípustnosť reklamy veľmi úzko súvisí s krehkou hranicou medzi zavádzaním reklamy a bežnou reklamnou nadsázkou.

Záujmy mediálnej agentúry nad ciele klienta, alebo ako to bolo so šírením poplašnej správy v skutočnosti

Iné je keď mediálna agentúra vie presne koľko ročne Porsche Slovakia (SEAT, VW a Audi spolu) vo Fun Radiu prespenduje (teda koľko minie eur) a nič s tým neurobí. Ani sa o to nepokúsi. Z iných dôvodov. Lebo nielen značka SEAT je klientom tejto mediálky, ale aj Incheba. A konflikt záujmov je na streche. Teraz keď sú karty odkryté, ostáva už len zodpovedať otázku načo bolo toto celé dobré? Načo sa skrývať za zákon, načo osočovať agentúru, že pripravila spot v ktorom odznie a teraz citujem “šírenie poplašnej správy“? Slovami kultovej postavičky z filmu Pelíšky: “Komu tím prospejete?!”

Výsledok?

Ľudia zo SEATu si za pôvodným rozhodnutím stoja. A preto SEAT, palce hore! Ono to naozaj potrebuje viac odvážnejších spotov, ktoré zaznejú v slovenskom mainstreeme. A môžem s istotou povedať, že toto je cesta ako sa odlíšiť. Už teraz sa teším na príchod nového SEAT Leon Cupra.

Na záver

Na záver len doplním, podľa slov šéfky marketingu značky SEAT, od pondelka 7/4/2014, od kedy bola kampaň nasadená, mal SEAT plné showroomy, predajcovia nestíhali obsluhovať zákazníkov. Webstránka mala historicky najvyššiu návštevnosť. Rovnako na predvádzacie jazdy sa objednalo historicky najviac ľudí. A na moju otázku, či sa autá predávajú, odpoveď znela ÁNO. Čo viac si priať?

Ak článok zaujal, možno zaujeme aj tento:

marketing is not scrambled eggs

 

About Tatiana Leporis

I am Tatiana Leporis, marketing lady, who work for Lowe GGK now. worked for JandL, UNIT (current Tempest), CD Ogilvy, Slovnaft, Creo/Young & Rubicam in the past. I am interested in everything related to marketing strategies, inbound marketing and engagement marketing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top